Edukacja dwujęzyczna

  1. Home
  2. >
  3. Edukacja dwujęzyczna

Nauczanie dwujęzyczne/Bilingual education

Oferta naszej szkoły obejmuje edukację dwujęzyczną – zajęcia prowadzimy w języku polskim i angielskim. Nauczanie dwujęzyczne polega na stosowaniu „immersji” językowej, czyli „zanurzaniu” w języku. Ma to miejsce wtedy, gdy język obcy nie stanowi celu samego w sobie, ale jest narzędziem w komunikacji, narzędziem do uzyskiwania innych celów. Język obcy staje się dla ucznia czymś naturalnym, stałym elementem codzienności – immersję językową można określić jako metodę naturalną, przypominającą sposób uczenia się języka ojczystego. Docelowo język obcy powinien być w użyciu w ok. 50% sytuacji edukacyjnych oraz codziennych, aby można było uzyskać pożądane efekty.

Nauczając języka obcego kładziemy nacisk na rozwijanie sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie). W swej pracy nie ograniczamy się tylko do zapoznania uczniów ze słownictwem, wyrażeniami i gramatyką języka, ale też z kulturą krajów anglojęzycznych – każda pora roku upływa w kontekście kulturowym danego kraju anglojęzycznego.

Nauczanie przez kulturę odbywa się w następujących blokach tematycznych:

American Autumn

Winter in Canada

Irish March

Spring in the U.K. (England, Scotland, Wales).

Nasi uczniowie każdego dnia posługują się językiem angielskim w różnych sytuacjach – w czasie lekcji, na przerwach, podczas zabaw w świetlicy szkolnej. Uczęszczają na anglojęzyczny blok przedmiotowy, podczas którego lekcje prowadzone są w języku angielskim.

National Curriculum – brytyjski program nauczania

Edukację dwujęzyczną realizujemy w oparciu o brytyjski program nauczania National Curriculum, obowiązujący w szkołach w Anglii i Walii. Zagadnienia brytyjskiego programu realizowane są w trakcie anglojęzycznego bloku przedmiotowego, który obejmuje: English, Science, Maths, Geography, History, Art and Design, Music. Rodzaj i wymiar angielskich zajęć w poszczególnych klasach ustala dyrektor szkoły.

Program National Curriculum zawiera wytyczne dotyczące standardów nauczania przedmiotów w państwowych szkołach podstawowych i średnich w Anglii i Walii.

Odpowiednikami polskich „klas” są tzw. „years”. Pogrupowane w bloki „years” tworzą tzw. „key stages” (KS) – etapy edukacyjne. W ramach obowiązku szkolnego uczniowie realizują 4 poziomy edukacyjne (Od KS 1 do KS 4). Po ukończeniu każdego z poziomów edukacyjnych, uczniowie w Wielkiej Brytanii są oceniani w zakresie posługiwania się językiem oraz z przedmiotów: matematyka i przyroda.

Link do National Curriculum: https://www.gov.uk/national-curriculum/overview

Wiek/AgeYear/KlasaKey Stage/Etap edukacyny
5-6 latYear 1/Klasa "0"KS 1
6-7 latYear 2/Klasa IKS 1
7-8 latYear 3/Klasa IIKS 2
8-9 latYear 4/Klasa IIIKS 2
9-10 latYear 5/Klasa IVKS 2
10-11 latYear 6/Klasa VKS 2
11-12 latYear 7/Klasa VIKS 3