Nauczanie dwujęzyczne/Bilingual education
Oferta naszej szkoły obejmuje edukację dwujęzyczną – zajęcia prowadzimy w języku polskim i angielskim. Nauczanie dwujęzyczne polega na stosowaniu „immersji” językowej, czyli „zanurzaniu” w języku. Ma to miejsce wtedy, gdy język obcy nie stanowi celu samego w sobie, ale jest narzędziem w komunikacji, narzędziem do uzyskiwania innych celów. Język obcy staje się dla ucznia czymś naturalnym, stałym elementem codzienności – immersję językową można określić jako metodę naturalną, przypominającą sposób uczenia się języka ojczystego. Docelowo język obcy powinien być w użyciu w ok. 50% sytuacji edukacyjnych oraz codziennych, aby można było uzyskać pożądane efekty.
Nauczając języka obcego kładziemy nacisk na rozwijanie sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie). W swej pracy nie ograniczamy się tylko do zapoznania uczniów ze słownictwem, wyrażeniami i gramatyką języka, ale też z kulturą krajów anglojęzycznych – każda pora roku upływa w kontekście kulturowym danego kraju anglojęzycznego.
Nauczanie przez kulturę odbywa się w następujących blokach tematycznych:
American Autumn
Winter in Canada
Irish March
Spring in the U.K. (England, Scotland, Wales).
Nasi uczniowie każdego dnia posługują się językiem angielskim w różnych sytuacjach – w czasie lekcji, na przerwach, podczas zabaw w świetlicy szkolnej. Uczęszczają na anglojęzyczny blok przedmiotowy, podczas którego lekcje prowadzone są w języku angielskim.
National Curriculum – brytyjski program nauczania
Edukację dwujęzyczną realizujemy w oparciu o brytyjski program nauczania National Curriculum, obowiązujący w szkołach w Anglii i Walii. Zagadnienia brytyjskiego programu realizowane są w trakcie anglojęzycznego bloku przedmiotowego, który obejmuje: English, Science, Maths, Geography, History, Art and Design, Music. Rodzaj i wymiar angielskich zajęć w poszczególnych klasach ustala dyrektor szkoły.
Program National Curriculum zawiera wytyczne dotyczące standardów nauczania przedmiotów w państwowych szkołach podstawowych i średnich w Anglii i Walii.
Odpowiednikami polskich „klas” są tzw. „years”. Pogrupowane w bloki „years” tworzą tzw. „key stages” (KS) – etapy edukacyjne. W ramach obowiązku szkolnego uczniowie realizują 4 poziomy edukacyjne (Od KS 1 do KS 4). Po ukończeniu każdego z poziomów edukacyjnych, uczniowie w Wielkiej Brytanii są oceniani w zakresie posługiwania się językiem oraz z przedmiotów: matematyka i przyroda.
Link do National Curriculum: https://www.gov.uk/national-curriculum/overview
Wiek/Age | Year/Klasa | Key Stage/Etap edukacyny |
---|---|---|
5-6 lat | Year 1/Klasa "0" | KS 1 |
6-7 lat | Year 2/Klasa I | KS 1 |
7-8 lat | Year 3/Klasa II | KS 2 |
8-9 lat | Year 4/Klasa III | KS 2 |
9-10 lat | Year 5/Klasa IV | KS 2 |
10-11 lat | Year 6/Klasa V | KS 2 |
11-12 lat | Year 7/Klasa VI | KS 3 |